söndag 7 juni 2009

Projekt 3 äntligen klart!


Finn ett fel!

Alldeles rätt ni som ser att det saknas ett tidigare snett, ruttet och vingligt staket. Har känts läskigt tidigare med övertagandet av Bjurs. Hur kan jag, ensam tjej utan några som helst erfarenheter av hus (ännu mindre av hus i dåligt skick), klara av att ta hand om de här. Och det har ju dessutom inte varit någon lätt start. Allt verkar gå fel och har fått jobba i uppförsbacke hela tiden. Under vintern har älgarna tagit över tomten och trampat ner ett äppelträd samt gärdesgården som ser bedrövlig ut nu, en stor gran (strax utanför min tomt men mitt i min utsikt) har ruttnat och ser även den bedrövlig ut, min entreprenör är en klassisk sådan där allt går i slowmotionrenoveringarna har inte kommit igång fast han från början sa att det skulle vara klart till Midsommar, myrattacken med husätande myror som fortfarande kravlar runt i ett allmänt dåligt tillstånd och så slutligen upptäckten av mögel under huset. Men trots det känns det bra! Det har visat sig att jag inte är så okompetent som jag befarade att jag var. Fixade själv att skruva isär sofforna med skruvar som setat i 50 år och i det närmaste var ett med soffan. Det hela slutade med blåsor i händerna och enorm träningsvärk i underarmar och rygg men jag grejade det! Igår rev jag staketet med långa rostiga spikar och en del brädor fick jag slita rejält med men tillslut vann jag kampen och nu ligger det forna staketet i skräphögen i garaget! (Bilden nedan) När jag sen tittade upp mot huset kände jag för första gången att jag kommer klara det här själv. Jag behöver ingen karl vid min sida för att klara det. Kan själv! Är stark nog i både psyke och händer för att fixa det. En riktigt skön känsla!


Jaha, har det hänt något i övrigt då eller kretsar hela mitt liv runt huset? Ja nästan men just nu är det även min favorittid på jobbet. Dom två veckorna innan sista deklarationsinlämning (byråanstånd för er som tror att det är 2 maj även för oss) som dessutom sammanfaller med den ordinarie momsen. Hektiskt värre men så jäkla roligt samtidigt. Pressen, stressen och all övertid gör mig inget, tvärs om älskar det! Närmaste veckan kommer jag nästan bo på jobbet och dom få stunder som blir över kommer det nog bli någon golftur men förberedelserna för midsommar kommer nog ta överhanden. Nästa helg ska jag upp till Bjurs igen och då står på programmet; städning av Annexet, bortstädning av dom kvarvarande och förhoppningsvis döda myrorna, gräsklippning samt lite övrigt pyssel i huset. Sen får det bli som det blir med midsommar. Brukar ju gå att ha roligt trots lite smuts och obekväma omständigheter.

Nu ska jag ta och piffa till mig lite för att åka på en shoppingtur av nödvändigheter till huset (som sagt tar mycket av min tid), sen blir det förhoppningsvis lite tid över till rangen för att slå några bollar och sen hem för att se tennisen. Hoppas det går bättre för honom än för fotbollslandslaget!

1 kommentar: